Tipszakelijk

4 tips voor het starten van je eigen merk

Wanneer je een nieuw bedrijf of merk start, is het belangrijk dat deze naam zo snel mogelijk wordt vastgelegd. Door een merknaam te registreren, voorkom je dat er misbruik gemaakt kan worden van de naam. Bovendien geniet je zo van een sterkere concurrentiepositie. Wanneer je een naam niet registreert kunnen andere (louche) bedrijven met de naam aan de haal gaan. Als ze onder jouw naam zaken doen, kan dit schadelijk zijn voor het imago van jouw bedrijf. Bovendien kunnen zij op hun beurt weer profiteren van jouw successen. Een eigen merk registreren is daarom van essentieel belang. Niet alleen als start-up voor jouw bedrijf, maar ook als je al langer werkzaam in het veld bent. Maar hoe registreer je een eigen merk? Hoe ga je te werk? We zetten 4 tips voor het starten van je eigen merk voor jou op een rijtje.

1.         Een merknaam zelf vastleggen

Je kunt het merknaam zelf registreren. Dit klinkt een stuk eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Als leek is het vaak moeilijk om aan alle criteria te voldoen. Het komt regelmatig voor dat een merknaam wordt geregistreerd en partijen later tot de conclusie komen dat iemand anders inbreuk heeft gemaakt op hun naam. In de praktijk blijkt dan echter dat de andere partij hier al het recht toe had. Wanneer je niet alle klassen nauwkeurig hebt bepaald, kan het voorkomen dat iemand anders met de merknaam aan de haal gaat. Daarom is het in de meeste gevallen verstandiger om het registreren van een merknaam aan professionals over te laten.

merknaam zelf vastleggen

2.         Bepaal de klasse

iedere merknaam wordt onderverdeeld in een bepaalde klasse. Er bestaan ontzettend veel klassen die het doel van het merk omschrijven. Wanneer je jouw merk een specifieke klasse toeschrijft en deze vervolgens niet voldoende specificeert om wat voor diensten het gaat, kan het voorkomen dat de merkregistratie onvoldoende bescherming biedt. Het bepalen van de juiste klasse is dan ook noodzaak.

3.         Merkonderzoek doen

Wellicht loop je al tijden met een bepaalde naam in je hoofd rond. Wanneer je dit merk echter wilt laten registreren, kom je al gauw tot de conclusie dat er meerdere bedrijven identiek aan die van jou zijn. Balen! Door voldoende merkonderzoek te doen, kan je dit soort vervelende situaties eenvoudig voorkomen. Dit is echter voor een leek niet altijd even eenvoudig. Daarom is het raadzaam om dit door professionals over te laten. Zo weet je zeker dat je merk op de juiste manier geregistreerd wordt en dat deze niet al voorkomt in de Benelux of Europa.

merkenonderzoek

4.         Vraag om advies

Wanneer je voor het eerst een merknaam wilt registreren, zal je direct voor heel veel (voor jou) nieuwe beslissingen komen te staan. Daarom is het verstandig om eerst voldoende advies in te winnen. Dit doe je door met professionals te praten of andere ondernemers te contacteren die al een merknaam hebben geregistreerd. Op basis van de gekregen informatie kan je de volgende stap voor jouw merk maken

Geef een reactie