Effectieve offline marketing leidt tot meer naamsbekendheid en een groei in het marktaandeel van een bedrijf. Als het op de juiste manier wordt aangepakt, kunnen offline en online marketing elkaar versterken. Hoewel offline marketing ook in de hedendaagse digitale wereld veel voordelen biedt, kleeft hier wel één groot nadeel aan: het is lastiger om de resultaten te meten.
Lastiger, dat wel. Onmogelijk is het gelukkig niet. Er zijn genoeg manieren waarop ook de impact van offline marketinginstrumenten gemeten kan worden. In dit artikel besteden we hier meer aandacht aan.
Vraag het
De eenvoudigste manier is door simpelweg te stoppen met gissen of het uithalen van verschillende trucjes en het te vragen. Komen er nieuwe klanten langs? Merk je dat er meer bestellingen binnenstromen? Vraag dan gerust aan de klant hoe ze in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf.
Natuurlijk zou je veel kunnen afleiden van het moment waarop de klantenaantallen stegen. Stel, je hebt vlak daarvoor een flexibele vorm van offline marketing ingezet door tijdelijk een spandoek met buizenframe te huren. Als je dit op een gewilde locatie plaatst, is de kans groot dat dit tot meer naamsbekendheid leidt en omstanders sneller op de hoogte brengt van een speciale actie of aanbieding.
Maar één plus één is niet altijd twee. Het kan ook toeval zijn. Om er zeker van te zijn dat dit positieve resultaat daadwerkelijk afkomstig is van een nieuwe marketingstrategie, is het verstandig om de vraag gewoon bij de klant voor te leggen. Zo ontdek je al snel hoe groot de impact was.
Deel unieke kortingscodes
Maak je gebruik van drukwerk om een bepaalde actie te verspreiden? Dan is het eenvoudiger om het resultaat te meten door zowel offline als online met elkaar te combineren. Deel bijvoorbeeld in een flyer of folder een unieke kortingscode. Eentje die enkel zichtbaar is op de folder. Deze kan vervolgens op de website ingevuld worden. Zo zie je precies welke mensen naar jouw website zijn gekomen doordat ze in aanraking zijn gekomen met de flyer.
Wees creatief
Er zijn heel veel verschillende manieren om online en offline marketing met elkaar te combineren. Dit vraagt wel om de nodige creativiteit. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een specifieke hashtag. Roep mensen via een spandoek bijvoorbeeld op om ludieke foto’s te maken met een speciale hashtag, zodat jullie als bedrijf hiermee in aanraking zullen komen.
Op die manier merk je niet alleen hoeveel mensen de advertentie gezien hebben, maar zul je ook meer naamsbekendheid online genereren. Hoe meer mensen de hashtag gebruiken, hoe groter de online zichtbaarheid. Als je het op de juiste manier aanpakt, kan dit een ware publiciteitsstunt worden. Eentje die heel veel extra bezoekers zal leveren en meer mensen in aanraking zal brengen met jouw merk.
Ben je bang dat jouw hashtag weinig respons op zal leveren? Plak er dan een winactie aan vast. Dergelijke acties leveren vrijwel altijd respons op.