Auto&vervoermannenPC&internetTipsvrouwen

Bobbers en choppers: de verschillen op een rijtje!

Motor

In de motorwereld kom je heel wat verschillende benamingen tegen. Er zijn maar weinig mensen die echt verstand hebben van alle verschillende termen. Als je chopper zegt, dan weten de meeste mensen nog wel lichtjes wat je bedoeld. Hierbij gaan de gedachtes vaak al snel richting de altijd populair harley davidson sportster 1200. Wanneer je vervolgens de term bobber voorbij laat komen, dan weet driekwart van Nederland niet wat je bedoeld. Hoog tijd om hier verandering in te brengen. Want zowel bobbers als choppers zijn zeer populair bij de liefhebbers én verschillen duidelijk van elkaar. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Grootste overeenkomst tussen een bobber en chopper


Allereerst is het belangrijk om te benoemen dat – hoewel er heel veel verschillen zijn – er ook één duidelijke overeenkomst is die de bobber en chopper met elkaar verbindt. De grootste overeenkomst tussen bobbers en choppers is dat het namelijk allebei geen stock motorfietsen meer zijn. Voor de niet-motorrijders onder ons is het dan nog steeds niet duidelijk. Daarom nog wat extra informatie.

We spreken van stock motorfietsen wanneer er sprake is van een originele motor. Hierbij denk je dus aan motorfietsen die er nog precies zo uitzien als de fabrikant ze heeft gemaakt. Er is dus niet (veel) aan gesleuteld. Bobbers en choppers zijn dus op diverse niveaus aangepast door hun eigenaar. Goede basismotoren die vaak voor dergelijke klussen worden gebruik zijn natuurlijk Harley-Davidson, kawasaki vulcan 750 en Honda Shadow.

De grootste verschillen

Natuurlijk is dat ook de enige overeenkomst, want we maken niet voor niets gebruik van verschillende benamingen. Een chopper is geen bobber en andersom ook niet. Maar wat zijn dan wél de verschillen? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Chopper

Bij een chopper is de frame van de motorfiets aangepast. Hierdoor zit er best wel een hoop werk in. De motor is langer geworden en is ook sprake van een langere voorvork. Dit maakt direct dat de wielbasis ook langer is. Hoewel veel van het frame veranderd wordt, blijft het wel noodzakelijk om ook de veiligheid in acht te nemen. Daarom is het belangrijk dat de stuureigenschappen van de motorfiets goed blijven. Anders mag je hiermee niet op de weg en zeker niet de gashendel ver induwen. Vaak wordt er een voorvorkstabilisator gebruikt om de stuurbewegingen te verbeteren.

In principe worden er bij een chopper alle overbodige onderdelen verwijderd. Het is dus echt een naked bike. Wel zien we bij de chopper vaak wat meer technische snufjes. En worden er veel verchroomde motoronderdelen gebruikt.

Bobber

Een bobber daarentegen is nog soberder qua uiterlijk. Hij ziet er stoer en robuust uit, maar op het eerste gezicht lijkt de motorfiets van alle motoronderdelen gestript te zijn. Technische snufjes zijn dan ook vrijwel niet aanwezig. Je krijgt wat je ziet. Vaak hebben bobbers ook geen voorspatbord en een heel klein achterspatbord. De totale gewicht van de motor is ook veel lichter geworden, waardoor men meer snelheid kan maken. De huidige bobbers worden tegenwoordig vaak zelfs ontdaan van richtingaanwijzers. Ook is er sprake van een minimalistisch zadel. Een bobber heeft tevens geen aangepast frame, iets wat bij choppers juist wel het geval is. Daardoor is een bobber ook een stuk gemakkelijker te realiseren.

Geef een reactie