PC&internetTips

Zo schrijf je een goede nieuwsbrief; 5 tips

Goede nieuwsbrief tips

Een nieuwsbrief valt onder de noemer ‘e-mailmarketing’. Die laatste is een van de meest effectieve manieren om klanten aan je te binden en om leads te genereren. Een nieuwsbrief is een vorm van persoonlijke benadering, waardoor (potentiële) klanten zich meer met jou en jouw bedrijf of organisatie verbonden voelen. Dat is belangrijk voor het onderhouden van de relatie met jouw klanten. Met een goede nieuwsbrief heb je dus goud in handen. Maar hoe schrijf je eigenlijk zo’n succesvolle nieuwsbrief? In dit artikel geven we jou 5 tips.

1.         Opvallende opt-in

Een van de eerste tips op weg naar het schrijven van een goede nieuwsbrief is het hebben van een opvallende opt-in. Een opt-in wil zeggen dat iemand met een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van e-mail van een bepaalde mailingslist, zoals een nieuwsbrief. Een aanmeldformulier is een voorbeeld van zo’n opt-in. Wil je dat (potentiële) klanten zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief? Dan dient het aanmeldformulier logischerwijs op een prominente, goede zichtbare plek op jouw website te staan. Voorbeelden van dit soort prominente, goed zichtbare plaatsen zijn:

  • In de header of aan de zijkant van jouw website;
  • Onder ieder blogartikel (indien je een blog hebt).

Overigens, zodra iemand zich voor jouw nieuwsbrief heeft aangemeld, moet er een bevestigingsmail worden verstuurd, waarin om een bevestiging van aanmelding wordt gevraagd. Dat heet een double opt-in. Wil je dus een mailing versturen, dan mag je deze double opt-in niet vergeten.

2.         Opvallende opt-out

Net als dat de aanmelding voor jouw nieuwsbrief gemakkelijk dient te verlopen, moet je er ook voor zorgen dat je nieuwe abonnee zich eventueel op eenvoudige wijze weer uit kan schrijven. Laat meteen zien dat er een opt-out in jouw nieuwsbrief zit en waar deze aangeklikt kan worden. Een opvallende opt-out kweekt goodwill en vertrouwen bij de ontvanger, helemaal als deze erachter komt dat jouw nieuwsbrief toch niet zo relevant is voor hem of haar is.

3.         Zo min mogelijk invulvelden

Een andere tip heeft te maken met het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief. Het aanmelden voor jouw nieuwsbrief dient vanzelfsprekend zo makkelijk mogelijk te worden gemaakt. Dat bereik je door ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk invulvelden op het aanmeldformulier staan. Op deze wijze houd je de drempel tot aanmelding laag. Wettelijk gezien is alleen het e-mailadres verplicht. Wil je de nieuwsbrief personaliseren? Vraag dan (als vrijwillige invoer) om de naam van je nieuwe abonnee. Dit kan overigens ook door geen no-reply te gebruiken. Geen no-reply wil zeggen dat de ontvanger naar aanleiding van jouw nieuwsbrief eventueel kan terugmailen naar iemand van jouw bedrijf. Deze aanpak draagt bij aan een persoonlijkere benadering en misschien wel een lead.

4.         Uitnodigende opmaak

Een goede nieuwsbrief bevat een uitnodigende opmaak. Wat maakt een opmaak uitnodigend?

  • Heldere en toegankelijke tekst;
  • Geen wollige, lange zinnen en vakjargon, maar een korte en bondige tekst;
  • Uitnodigende kop die meteen helder maakt waar de tekst over gaat;
  • Tussenkopjes in de tekst;
  • Witruimte tussen de alinea’s;
  • Logo, huisstijl en contactinformatie.

Die uitnodigende opmaak geldt overigens voor elk soort medium. Ieder medium behoeft een andere opmaak als het gaat om de grootte van bijvoorbeeld een afbeelding als een logo. Zorg er dus voor dat er niets buiten het computer-, laptop- of telefoonscherm valt, want dan klikken mensen snel weg.

5.         Interessante inhoud

Over de laatste tip kunnen wij kort, maar krachtig zijn: zorg voor een interessante inhoud. Varieer in je onderwerpen, want het is niet nodig om je tot één onderwerp te beperken. Beloon je nieuwe abonnee door jouw kennis en expertise met hem of haar te delen, want zoal je wellicht weet: delen is vermenigvuldigen!

Dit zijn slechts een paar van de tips voor het schrijven van een goede nieuwsbrief. Welke weet jij nog meer?

Geef een reactie