PC&internetTechnologieTips

Online en offline marketing combineren

Marketinginspanningen-plannen

Binnen veel bedrijven wordt er vooral gefocust op online marketing en is de offline variant een ondergeschoven kindje geworden. Hartstikke zonde! Online en offline kunnen elkaar namelijk enorm versterken. In dit artikel geven we je daar een aantal voorbeelden van. Laat je inspireren!

Zoekmachine optimalisatie en direct mail

Dat bedrijven online goed vindbaar moeten zijn, is inmiddels algemeen bekend, maar dat je goede vindbaarheid ook kunt benutten voor offline marketing in de vorm van direct mail is minder bekend. Een voorbeeld: stel je bent een isolatiespecialist en je hebt je gespecialiseerd in spouwmuurisolatie. In dat geval kun je door goede online vindbaarheid in contact komen met potentiele klanten. Toch zal lang niet iedereen gelijk een afspraak met je willen maken om de situatie op te komen nemen, zodat je een offerte kunt uitbrengen.

Om alsnog onder de aandacht van je potentiele klanten te blijven, kun je een e-book weggeven met belangrijke informatie over spouwmuurisolatie. Om dat e-book te krijgen moeten mensen hun gegevens aan je geven.

Vervolgens kun je de mensen die het e-book hebben aangevraagd een sample pack (dat is de direct mail) sturen met diverse materiaalsoorten waarmee de spouwmuren geïsoleerd kunnen worden. Zo gaat jouw product/dienst bij je doelgroep leven en wordt de kans op een opdracht groter. Je laat immers zien dat je verstand van zaken hebt en laat ze ervaren dat er diverse oplossingen zijn.

Online-en-offline-marketing

Direct mail en salespages

Salespages zijn pagina’s van websites die als doel hebben om een product of dienst te verkopen. Op een dergelijke webpagina staat vaak veel informatie over de toegevoegde waarde van de dienst of het product. Ook staan er diverse positieve testimonials van klanten van het bedrijf om de kans op een verkoop groter te maken.

Voordat iemand op een verkooppagina terechtkomt, gaat er een stap aan vooraf. Denk hierbij aan een e-mail waarin iemand nieuwsgierig wordt gemaakt naar jouw aanbod. Maar wat ook een uitermate geschikte manier is om bezoekers naar de salespage te krijgen, is de inzet van direct mail. Lotterijen maken bijvoorbeeld vaak gebruik van deze manier van werken. Ze sturen eerst een direct mail met daarin een gratis lot dat online geregistreerd kan worden, maar om dat lot te krijgen moet je wel eerst lid worden. Je hoeft echter niet direct richting een verkoop te sturen.

Even terug naar het voorbeeld van de isolatie specialist. Dat bedrijf kan bijvoorbeeld een direct mail sturen over alle voordelen van spouwmuurisolatie en in de mailing een actie zetten zoals: plan deze week online een vrijblijvende afspraak met ons in, bij opdracht krijgt u 20% korting op het arbeidsloon.

Andere voorbeelden

Dat we in dit artikel de koppeling tussen offline- en online marketing via direct mail leggen, betekent niet dat dat de enige goede combinatie is. Al is de combinatie met direct mail wel bijzonder effectief! Je kunt natuurlijk ook simpelere vormen bedenken. Denk hierbij aan restaurants die hun folder verspreiden om hun menu te promoten dat via de website kan worden bestelt. Een ander voorbeeld zijn spaaracties van supermarkten, waarbij je hetgeen dat je gespaard hebt online kunt inwisselen voor kortingen op uitjes. Er zijn diverse bedrijven die je van dienst kunnen zijn om het drukwerk voor dergelijke acties te verzorgen. Zo beschikt het bedrijf Mail Succes uit Gouda over een eigen drukkerij en kan het bedrijf je helpen om je folders, flyers, spaarkaarten et cetera te drukken.

Conclusie

Offline marketing is nog altijd springlevend. Sterker nog: nu veel bedrijven zich op de online variant focussen, ga je met offline marketing alleen maar meer opvallen! Maar misschien heb je geen idee waar je moet beginnen. In dat geval is een brainstorm met collega’s of mede-ondernemers vaak een goed begin om tot goede ideeën te komen. Wat ook werkt is via Google (online) naar voorbeelden van succesvolle direct mailing (offline) zoeken en daar je eigen draai aan geven. Zie je? Ook dan ben je al bezig met het combineren van offline en online marketing!

Mocht je geen tijd hebben om zelf tot ideeën te komen, of twijfelen of je ideeën wel goed genoeg zijn. Schakel dan een expert in. Marketing vraagt immers om een investering. Het zou dus zonde zijn als je er niet alles aan doet om de kans op een goed rendement zo groot mogelijk te maken.

Geef een reactie