mannenTechnologieTips

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een e-bike?

anschaf van een e-bike

Wie regelmatig op de fiets zit, heeft het ongetwijfeld gemerkt: e-bikes zijn immens populair. En dat is natuurlijk niet voor niets. Steeds meer fietsers zien de voordelen in van een e-bike. Met een e-bike ben je snel op je bestemming, je hebt geen parkeerproblemen en je hebt ook gelijk de nodige dosis beweging! Het aanbod e-bikes is met de populariteit meegegroeid. Maar hoe kies je nou de juiste e-bike? In deze blog lees je waar je op moet letten bij de aanschaf en voorkom je een miskoop.

Om te beginnen: wat is een e-bike precies?

Een e-bike is als een gewone fiets maar dan met elektrische ondersteuning. Op het moment dat je begint met trappen pikt een rotatie- of trapkrachtsensor dit signaal op. Vervolgens bepaalt de motor hoeveel ondersteuning er geleverd moet worden. Om gelijk maar een misverstand uit de lucht te halen: op een e-bike moet je altijd zelf trappen. Een e-bike geeft namelijk alleen ondersteuning als je je benen gebruikt om te trappen!

Trapondersteuning

Trapondersteuning kan op twee manieren werken, met een rotatiesensor of een krachtsensor.

Rotatiesensor

Een rotatiesensor geeft, onafhankelijk van hoeveel druk je uitoefent op de trappers, altijd volle ondersteuning. Met weinig inspanning ga je dus toch op volle kracht vooruit. Het nadeel is dat de ondersteuning pas begint nadat de trappers een keer rond zijn geweest.

Trapkrachtsensor
Een trapkrachtsensor is juist gevoelig voor de hoeveelheid druk die je geeft op de trappers. Hoe meer druk je geeft, des te sneller ga je. Dit geeft een natuurlijker gevoel van fietsen.

Motoren

Eén van de belangrijkste onderdelen van een e-bike is de motor. Een ‘normale’ e-bike heeft een motor van maximaal 250 watt en een maximale snelheid van 25 kilometer per uur. Dit is wettelijk vastgelegd. E-bikes met een sterkere motor en hogere maximale snelheid vallen onder ‘speedpedelecs’. Bestuurders van een speedpedelecs zijn voor de veiligheid verplicht een helm te dragen en WA-verzekerd te zijn. Daarnaast moet de fiets voorzien van een geel kentekenplaatje.  Speedpedelecs behalen een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. In de meeste situaties volstaat een ‘normale’ e-bike prima!

motoren elektrische fiets

Aandrijving

Er zijn meerdere aandrijvingstechnieken voor ebikes. De meeste e-bikes hebben de motor in het voorwiel of direct op de trapas bevestigd. Ze hebben allemaal enkele voor- en nadelen.

Motor in het voorwiel (voorwielmotor)
De motor zit bevestigd in de naaf van het voorwiel. Deze is dan ook dikker dan bij een gewone fiets. De motor trekt de fiets als het ware vooruit tijdens het fietsen. ‘Voorwielmotoren’ zijn vaak goedkoper in aanschaf én maken weinig geluid. Raakt je accu per ongeluk leeg tijdens het fietsen? Geen zorgen: zonder ondersteuning fietst een voorwielmotor als een gewone fiets. Een nadeel is wel dat het sturen met een voorwiel aangedreven e-bike soms wat lastiger is.

Motor op de trapas (middenmotor)
Een elektrische fiets met middenmotor wordt aangedreven op de trapas. Dit heeft een positieve invloed op de gewichtsverdeling. Middenmotoren zijn met name voor mensen met evenwichtsproblemen een uitkomst. Kijken we naar de rijervaring, dan valt op dat een middenmotor stuurt en voelt als een normale fiets. E-bikes met middenmotor hebben doorgaans een krachtigere motor dan een voorwielmotor. De aandrijving op de trapas gebruikt minder energie, waardoor de actieradius vaak hoger is. Daarbij kun je wel een dichte kettingkast hebben en heb je geen last van zwaar sturen zoals bij de motor op het voorwiel. Nadeel is de hogere aanschafprijs.

Motor in het achterwiel (achterwielmotor)
Fietsen op een achterwiel aangedreven e-bike voelt als wind in de rug. Dit geeft een natuurlijk fiets-gevoel. Nadelen zijn dat het niet mogelijk is om een dichte kettingkast te hebben en dat versnellingen alleen aan de ketting bevestigd kunnen worden. Een naafversnelling is dus niet mogelijk. Bovendien is de motor ook wat gevoeliger voor slijtage en daarom hebben deze fietsen vaak meer onderhoud nodig.

Doe onderzoek en maak een proefrit

Nu we weten hoe de e-bikes onderling verschillen, is het raadzaam om onderzoek te doen. Welke e-bike komt het beste uit de elektrische fiets test? Maak daarnaast een proefrit. Alleen zo weet je welke e-bike het beste bij jou past: voelt de e-bike van je keuze goed aan? Kijk goed of je de manier waarop de motor ondersteuning geeft prettig vindt en de trapondersteuning bij je past. Test ook de versnellingen tijdens de proefrit en fiets niet alleen over het fietspad, maar ook over klinkerwegen en zand- of schelpenpaden. Let daarbij vooral op het stuurgedrag in de bochten. Een goede e-bike specialist geeft je ruim de tijd om alle verschillende e-bikes uitgebreid te testen. Samen kies je de e-bike waar je jaren plezier van hebt!

Geef een reactie