PC&internetTips

Google Adwords: zo adverteer je online via Google

Google Adwords

Adverteren via Google Adwords is zeer effectief als je in het bezit bent van een eigen website. Als je online reclame wilt maken voor je bedrijf en daar best wel wat geld voor wilt investeren is Google Adwords een goede optie. Maar hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk en wat zijn de kosten hiervan? Sterker nog: wat levert het je op? In dit artikel lees je alles over het adverteren via Google Adwords en hoe je dit slim aanpakt.

Wat is Google Adwords?

Google Adwords is een manier van online adverteren die in het leven is geroepen door de grootste zoekmachine van Nederland: Google. Als je een website maakt heb je al eerder vastgesteld op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden gebruik je immers in je webteksten. Bij Google Adwords maak je ook gebruik van zoekwoorden. Je kunt direct op Google adverteren met specifieke zoektermen en Google zorgt er vervolgens voor dat jij bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Dat is uiteraard niet gratis: jij betaalt per keer dat een ‘zoeker’ op jouw website klikt.

Waar moet ik op letten bij het adverteren via Google Adwords?

De belangrijkste beslissing die jij moet maken is op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Dit is niet zomaar iets wat je op een druilerige zondagmiddag doet. Ga er goed voor zitten en neem je tijd ervoor. Maak een lijst en schrijf daarop alle mogelijke zoekwoorden en zoekcombinaties op die met relevant zijn voor jouw website. Streep steeds weg wat minder relevant is voor jouw website, tot je een specifieke selectie overhoudt. Let wel op dat bepaalde zoekwoorden en zoekcombinaties zeer duur zijn, denk aan ‘geld lenen’ of ‘hypotheek afsluiten’ . Wil je er zeker van zijn dat je de juiste deal sluit? Neem dan contact op met iemand die verstand heeft van online marketing en zoekmachine optimalisatie. Dat betaalt zich altijd terug.

Kosten van Google Adwords

De kosten van Google Adwords zijn erg uiteenlopend. Google bepaalt eerst in hoeverre jij in het bezit bent van een kwalitatieve website. Dit doet hij door een soort scan uit te voeren om jouw kwaliteitsscore te bepalen. Hiermee probeert Google zijn eigen kwaliteit te waarborgen. Het is uiteraard belangrijk dat zijn gebruikers ook precies vinden wat zij zoeken. Als jij hoog scoort in de kwaliteitsscore gaat Google ervan uit dat jouw website relevante en kwalitatieve informatie aan de ‘zoeker’ verschaft. Zodra jij een zeer hoge kwaliteitsscore ontvangt, krijg je direct korting op je advertentie. Hiermee zorgt Google voor een soort beloningssysteem. Als jouw website geen relevante informatie verschaft en je wel adverteert op bepaalde zoektermen, word je afgestraft met een hoog tarief per klik. Als je de kosten van je advertentie op Google Adwords zo goedkoop mogelijk wilt houden is het dan ook zaak dat je ervoor zorgt dat jouw website hoog scoort.

Meet de resultaten

Tevens is het belangrijk om de resultaten van je advertentie in de gaten te houden. Kijk via Google Analytics na of je advertenties voor meer klanten hebben gezorgd. Zo kun je blijven aanpassen totdat je de perfecte advertentie in elkaar gezet hebt.

Geef een reactie