zakelijk

De grootste verschillen tussen offline en online marketing

Online marketing

Goede marketing is van essentieel belang voor ieder bedrijf. Door van de juiste marketingstrategieën gebruik te maken, zorg je ervoor dat jouw bedrijf zichtbaar blijft voor de klant en dat je van meer naamsbekendheid kunt genieten. Toch zijn er door de jaren heen wel wat dingen veranderd op het gebied van marketing. Het grootste verschil is toch wel dat we over twee verschillende marketingvormen kunnen spreken tegenwoordig: offline en online marketing. Maar wat is nu precies het verschil en kunnen beide marketingvormen worden aangesproken? Dat lees je in dit artikel! 

Offline versus online marketing 


Verreweg het grootste verschil tussen offline en online marketing is dat offline marketing een stuk directer en fysieker is. Vaak vindt hierbij persoonlijk contact tussen de potentiële klant en de marketeer plaats. Hierbij kun je denken aan flyeren, een gesprekje aanknopen met de doelgroep, simpelweg een bakje koffie drinken met een mogelijke zakenpartner en beoordelen ‘wat voor vlees je daadwerkelijk in de kuip hebt’. Bij offline marketing wordt er dus meer gebruik gemaakt van direct contact. Bij online marketing moet je het hebben van vertrouwen. 

Online marketing past natuurlijk uitstekend bij de huidige digitalisering. In een samenleving waar tijd schaars is en mensen graag snel over de juiste informatie willen beschikken, kan jij als ondernemer niet achterblijven om zo snel mogelijk de benodigde informatie over jouw bedrijf te leveren. Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van de digitale markt en daardoor dus ook van digital marketing. Ook jij kan dus simpelweg niet achterblijven. Wel is het contact hierbij wat minder persoonlijk. 

Zal offline marketing blijven bestaan? 


Dit is een logische vraag. Alles speelt zich tegenwoordig immers online af. Je kunt simpelweg niet meer vergeten om ook de digitale markt bij jouw marketingplan te betrekken, want dan loop je enorm veel potentiële klanten mis. Maar betekent dit ook dat offline marketing uiteindelijk zal verdwijnen? 

Waarschijnlijk niet. Er zijn immers nog steeds een heleboel situaties waarbij offline marketing op slimme wijze ingezet kan worden. En mede omdat dit steeds minder vaak wordt toegepast, zal het ook een heleboel meer indruk maken. Hierdoor gooi je al gauw hoge ogen en zal je doelgroep je beter herkennen. Wel zal de wijze waarop offline marketing wordt gebruikt wellicht wat veranderen. Was dit voorheen nog simpelweg flyeren in een druk centrum is dat tegenwoordig het contact leggen met de doelgroep. Persoonlijk contact. Bijvoorbeeld op een beurs. Samen dingen bespreken, opties voorleggen en een blijvende herinnering aan jouw bedrijf meegeven. 

Zogenaamde zakenrelaties zijn nog altijd een zeer goede vorm van offline marketing. Denk maar eens aan pennen of usb-sticks. Deze zijn niet alleen enorm praktisch om te krijgen, maar zorgen er ook nog eens voor dat de naam van jouw bedrijf langer in de gedachtes van je doelgroep zullen blijven bestaan. 

Conclusie: offline of online marketing? 


Er bestaat eigenlijk geen goed of fout als het om marketing gaat. Wanneer zowel offline als online marketing op de juiste manier worden ingezet, dan zal dit zeker voor meer naamsbekendheid zorgen. Stel je daarom niet de vraag of je offline of online marketing moet gebruiken, maar hoe je deze twee op de juiste manier kunt combineren voor het beste resultaat. 

Schakel eventueel een (online) marketeer in om je hierbij te helpen. 

Geef een reactie