Tipszakelijk

Hoe belangrijk zijn relatiegeschenken?

Hoe belangrijk zijn relatiegeschenken?

Als je vaak met (grotere) bedrijven in contact komt, zal je merken dat steeds meer bedrijven relatieschenken versturen. Hierbij kun je denken aan een simpele pen, maar soms ook nog eens zeer praktische en ludieke geschenken! Maar waarom geven bedrijven eigenlijk een relatiegeschenk? Dit kost toch enkel geld? En dat terwijl niet alle contacten ook daadwerkelijk zaken met het bedrijf zullen doen. Wat is het nut en de noodzaak om geld in relatiegeschenken te investeren? Dat lees je in dit artikel!

Blijvende herinnering

Veel bedrijven sturen een simpel bedankje via de post of de mail of plaatsen zelfs een kleine advertentie op hun eigen website. Alhoewel de bedoeling heel goed is, raken dit soort dingen al gauw in de vergetelheid. De meeste mensen hebben immers, hoe goed bedoeld ook, niets met dit soort bedankjes. Wanneer ze echter een tastbaar cadeau geven, stelt dit een bijzonder psychologisch mechanisme in werking waarbij de herinnering blijvend is.

Als een relatiegeschenk ook nog eens heel praktisch in gebruik is, zal deze zeker nooit zomaar in een lade verdwijnen. Een bedrukte mok, wijnkoeler of pen wordt soms nog jarenlang gebruikt. Omdat het een tastbaar product is, blijft deze veel langer onder de aandacht van zakenrelaties. Hierdoor kun je jouw klantenbestand niet alleen laten groeien, maar ook nog op eenvoudige wijze contacten onderhouden.

Relatief goedkoop

Iedere ondernemer zal beamen dat je eerst geld in een bedrijf moet stoppen, voordat je winst kunt gaan maken. Het opzetten van een bedrijf is dan ook een tijdrovend proces en zal continu onderhouden moeten worden. Het geven van relatiegeschenken hoort daar ook bij. Alhoewel je misschien liever niet (nog meer) extra geld kwijt bent aan presentjes, is dit wel een relatief goedkope marketing stunt. Een pen laten bedrukken kost slechts een paar cent, zeker als dit in grote getalen wordt uitgevoerd. Bedenk nu eens hoeveel het kost om een advertentie te plaatsen. Dan is dit een zeer voordelig marketinginstrument. Bovendien maak je zo van een veel persoonlijkere aanpak gebruik.

relatiegeschenken groen

Relatiegeschenken: ook concurrenten doen het

Steeds meer bedrijven maken gebruik van relatiegeschenken. De mens is vreemd ingesteld. Deze zal een bedrijf sneller herinneren als ze een tastbaar cadeau ontvangen. Wanneer zij meerdere offertes opvragen bij verschillende bedrijven, zullen de bedrijven die een presentje mee sturen ook direct beter in de smaak vallen. Omdat je concurrenten het doen, kan jij eigenlijk niet meer achterblijven. Anders loop je immers het risico dat je klanten misloopt en daardoor ook waardevolle omzet mist.

Persoonlijke waardering aan werknemers

Natuurlijk zijn relatiegeschenken niet alleen voor klanten geschikt. Je kunt deze ook gebruiken om je personeel een persoonlijk cadeau te doen. Tegenwoordig is er heel veel mogelijk als je relatiegeschenken wilt geven. Een mooie mok of wijnkoeler met opdruk geeft al gauw jouw waardering door aan het personeel. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit soort uitingen van waardering door de werkgever zeer op prijs gesteld worden. Dit kan zelfs het werktempo en de efficiëntie op de werkvloer positief beïnvloeden. 

Kortom, genoeg reden om een relatiegeschenk weg te geven. Of je het presentje nu aan een (potentiële) klant geeft of je eigen personeel, het zal altijd in de smaak vallen!

Geef een reactie