Inmiddels zijn de easy order kiosken bij fastfood restaurants zoals de McDonalds niet meer weg te denken. Maar er was natuurlijk ook gewoon nog een tijd waarin je in de rij moest staan om je bestelling op te geven. Veel mensen kennen nog wel de ellenlange rijen op woensdagmiddag en zaterdagavond. Soms duurde het ruim een half uur voordat je je bestelling op kon geven. Daar werden de klanten niet vrolijker van. Bovendien kostte dit de McDonalds veel mankracht en klanten. Want er waren altijd genoeg mensen die direct rechtsomkeert gingen als ze de rij zagen. Een easy order kiosk heeft toen het verschil gemaakt. Kortere wachtrijen, blije gezichten en bovenal meer efficiëntie op de werkvloer!
Minder mankracht nodig
Het personeel bij horecagelegenheden heeft ook baat bij deze ontwikkeling. Doordat veel meer mensen hun bestelling zelf doen, hoeven er ook minder caissières aanwezig te zijn. Ideaal tijdens drukke (vakantie)periodes waarbij het lastig is om voldoende personeel in te zetten. Bovendien verdwijnt er zo veel druk van de schouders van het personeel. Zij kunnen zich beter focussen op het maken van kwalitatief voedsel en het klantencontact, dan dat zij hun productiviteit moeten verhogen om het tijdslimiet te behalen.
De laatste jaren kwamen fastfood restaurants er bijvoorbeeld achter dat klantvriendelijkheid niet meer op nummer één stond. Het personeel was zó druk om de bestellingen snel genoeg te verwerken, dat zij het belangrijkste van de onderneming vergaten: de klant. Dankzij een easy order kiosk is dit probleem verleden tijd.
Contante betalingen worden teruggedrongen
Restaurants vinden het steeds minder prettig als mensen contant betalen. Helaas kunnen ze dit natuurlijk niet altijd voorkomen. Een easy order kiosk kan het aantal contante betalingen wel terugdringen. Het is immers veel aantrekkelijker om even snel zelf een bestelling te plaatsen en je pinpas te gebruiken, dan eerst in een rij te gaan staan en vervolgens contant te betalen.
Bovendien wordt het restaurant ook nog eens aantrekkelijker voor mensen die altijd alleen een creditcard op zak hebben, omdat ze zo eenvoudiger een betaling kunnen verrichten. Kortom: een easy order kiosk biedt niet alleen veel voordelen voor het restaurant, maar ook voor de klant.
Geen negatief effect voor de werkgelegenheid
Veel mensen zijn bang dat easy order kiosken het personeel zullen terugdringen. Dit is gelukkig niet het geval. Alhoewel het werk wel minder zwaar wordt voor het personeel, betekent dit niet dat ze geheel vervangen worden. Er zullen nog altijd kassa’s nodig zijn en de bestellingen moeten ook nog steeds verwerkt worden. Vooralsnog zijn er dus geen gevolgen voor de werkgelegenheid binnen de fastfood sector.
Maar wat betekent dit voor andere horecagelegenheden? Is een easy order kiosk enkel geschikt voor een fastfood restaurant? Of zien we deze straks in elk restaurant terug? Momenteel zien we deze kiosken nog voornamelijk in fastfood restaurants, maar er zijn wel al experimenten gaande in grotere en luxere restaurants. Hierbij zien we bijvoorbeeld touchscreen tafels, waarbij de gast via zijn tafel een bestelling kan invoeren. Een positieve ontwikkeling, want zo kan er uiteindelijk in ieder restaurant nog efficiënter gewerkt worden en blijft er meer tijd over voor contact met de klant.