Sommige huisvrouwen (of huismannen, dat kan ook) hebben gewoon een talent in opruimen. Anderen hebben dat totaal niet of, wellicht beter gezegd – hun sterke punten liggen op andere vlakken. Soms is het echter nodig om jezelf even in de hand te nemen en toch de boel op te ruimen. Vlak voor belangrijk familiebezoek bijvoorbeeld, als je bijna gaat bevallen van een kleine, als de winter voorbij is en de lente voor de deur staat of als je wil verhuizen en je jouw huis moet laten fotograferen: er is altijd wel een reden om een grote schoonmaak te houden.
Tip 1 – Begin ergens mee
Een goed begin is het halve werk, zo luidt het gezegde: als jij je goed voorbereid op het schoonmaken van je huis, is de klus zo geklaard. Je kunt bijvoorbeeld een grote opbergbox kopen, of meerdere zelfs. In zo’n doos kan je verschillende spullen sorteren en onder een bed of achter de schuine kanten schuiven. Met de juiste opbergdozen ben je al een stap dichter bij een goed resultaat van je grote opruiming in huis.
Tip 2 – Wees niet bang om weg te gooien
Soms is het belangrijk om het woord ‘zonde’ even te vergeten. Ja, wellicht is het zonde om iets weg te gooien: maar waar heb je het eigenlijk nog voor nodig? Een broek met een scheur op een onhandige plek, bijvoorbeeld. Wilde je er echt nog iets van maken? Of gaat het nog drie jaar duren voordat je de tijd en de zin maakt om er mee aan de slag te gaan. Zo zijn er tientallen dingen in huis die je wellicht beter gewoon weg kan gooien: dat scheelt stress en scheelt rommel.
Tip 3 – Laat nooit meer iets slingeren
Het is belangrijk om van opruimen niet alleen een éénmalig iets te maken, maar een levensstijl. Zorg dat alles spullen altijd een vaste plek hebben: papieren en pennen in de bureaula, handdoeken en toiletpapier gelijk in een kastje in de badkamer en in plaats van etensresten op het aanrecht te laten staan, kun je ook bijvoorbeeld een diepvriesbakje kopen.
Tip 4 – Opgeruimd staat netjes (en geeft rust)
Het is belangrijk om jezelf geen rust of slaap te gunnen, voordat je verder gaat met iets anders. Je zal namelijk nooit echt lekker slapen in een rommelig huis. Werk je bijvoorbeeld thuis? Dan is een opgeruimde werkkamer van uiterst belang: het is bewezen dat als je werkt tussen de rommel, dat je minder geconcentreerd bent op je werkzaamheden. Ruim dus op, want opgeruimd staat netjes en zorgt ervoor dat je minder stress hebt.
Tip 5 – Maak er een gewoonte van
Misschien ben je niet zo’n type dat graag een gewoonte van iets maakt. Toch is het belangrijk om dat met opruimen wel te doen. Als je niet elke dag een paar vijftal minuten achter je opruimt, zal het huis aan het eind van de week een rommelhok zijn. Zorg dus dat je het werk niet voor je uitschuift, maar doe het gelijk. Als je elke dag iets doet, wordt het een gewoonte en een gewoonte doe je gewoon veel makkelijker.