GadgetsPC&internetTechnologie

Tips voor Google Analytics

google analytics

Soms, heel soms, kom ik een website tegen waarop geen (zichtbare) statistieken teller is geplaatst, maar dat is gelukkig een zeldzaamheid. Ik ga er dan ook even vanuit dat jouw website in ieder geval bijhoudt hoeveel bezoekers er op de website komen en waar ze vandaan komen. En het meten doe je ongetwijfeld minimaal met een pakket als Google Analytics, want dat is gratis, snel en biedt heel veel mogelijkheden. Zoveel mogelijkheden zelfs dat je nog veel meer op je website kan meten dan je nu waarschijnlijk al doet. Een aantal handige tips wil ik bij deze met jou delen.

Zuiver meten: gebruik een filter


De term ‘filter’ zegt het eigenlijk al. Je wilt bepaalde informatie wel en andere informatie niet doorlaten. Je kan je eigen statistieken een stuk zuiverder maken, door alle keren dat je zelf je website bezoekt niet te meten. Je kan hiervoor filters instellen waarmee je het verkeer vanaf een specifiek IP-adres kan uitsluiten. Het IP-adres waarmee je op het internet surft kan je overigens eenvoudig nakijken via Whatsmyip.org.

Een filter instellen kan via ‘Analytics instellingen’. Deze link staat links bovenaan in het Google Analytics scherm. Vervolgens klik je rechtsonder op ‘Filterbeheer’ en kies je rechtsboven in de tabel voor ‘Filter toevoegen’. Voor het uitsluiten van verkeer vanaf een IP-adres heeft Analytics al een vooraf gedefinieerd filtertype gemaakt, namelijk ‘verkeer vanaf de IP-adressen’.

Tip:
Beperk de filter niet tot 1 locatie. Denk ook aan andere vestigingen van het bedrijf, thuis werkplekken en bijvoorbeeld je webbouwer.

Segment Social Media
Steeds meer verkeer komt via Social Media kanalen naar je website. Wil jij dit apart bijhouden, dan is een Social Media Segment een handige oplossing. Hierin verzamel je alle verwijzende websites die Social zijn en zo krijg jij snel en eenvoudig te zien hoeveel bezoekers er via Social Media naar jouw website komen.

Een segment kan je aanmaken door rechtsboven te klikken op ‘Geavanceerde segmenten’, vervolgens klik je op ‘Een nieuw geavanceerd segment aanmaken’. Het is vervolgens van belang om de dimensie ‘Bron’ te slepen naar de segment editor. Kies bij voorwaarde overigens voor ‘bevat’, om het filteren voor je segment eenvoudig te houden. Bij ‘Waarde’ hoef je dan namelijk slechts ‘linkedin’ op te geven om het verkeer vanaf LinkedIn in je segment bij te houden.

Tip:
Als je meerdere websites meet via Google Analytics, dan kan je het door jou gemaakte segment ook toepassen op de andere website profielen binnen jouw Google Analytics account.

Kliks meten
Wanneer jouw webpagina een Google Analytics code bevat, dan wordt deze pagina ook gemeten. Maar wat nu als een bezoeker op een link klikt om een PDF te downloaden. Zomaar een voorbeeld  van een activiteit die niet standaard gemeten wordt, maar waarvan het wel interessant is om ze te meten. Binnen Google Analytics kan je dit ‘oplossen’ door bij het klikken op de link Google Analytics te laten denken dat er een pagina bekeken wordt. Je zal hiervoor de link naar de PDF wel moeten aanpassen op je.

Voorbeeld downloaden PDF document:
<a href=”http://www.voorbeeld.nl/documenten/handleiding-q1234.pdf”>Handleiding Q1234</a>

… wordt dan …

<a href=”http://www.voorbeeld.nl/documenten/handleiding-q1234.pdf” onClick=”javascript: pageTracker._trackPageview(‘/pdf/handleiding/q1234′); “>

Zorg er trouwens wel voor dat je je Google Analytics code boven in je HTML code hebt staan, net voor de </head>. Anders bestaat de kans dat er niet goed gemeten gaat worden.

Tip:
Heb je net een filter ingesteld? Zet deze nu dan nog even uit, zodat je kan testen en zelf kan ondervinden of de kliks gemeten worden als een ‘virtueel pagina bezoek’.

Conversies meten
Krijg jij aanvragen binnen via je website of bestellen mensen rechtstreeks in jouw webshop? Weet jij hoe deze (potentiële) klanten naar jouw website zijn gekomen? Nee? Dan wordt het hoog tijd om conversies bij te gaan houden via Google Analytics.

Je kan een conversie meten door binnen Google Analytics een doel in te stellen. Klik hiervoor op de link ‘Analytics instellingen’ en vervolgens op de link ‘Bewerken’ bij het juiste website-profiel. Je kan vanaf de ‘Profielinstellingen’ pagina klikken op de link ‘Doel toevoegen’. De meest eenvoudige vorm van meten is een doeltype ‘URL-bestemming’, waarbij je de overeenkomsttype op ‘Exact zoekwoord’ zet. Het is dan wel van belang dat jouw bedankt-pagina een URL heeft binnen de website, bijvoorbeeld ‘http://www.voorbeeld.nl/aanvragen-informatie-gelukt.html’. Als ‘URL-bestemming’ geef je trouwens het adres op zonder http://www.voorbeeld.nl, maar met een ‘/’ aan het begin, dus: ‘/aanvragen-informatie-gelukt.html’.

Als je eenmaal een doel hebt ingesteld kan je gaan nakijken met welke zoekwoorden aanvragen tot stand komen op jouw website. Kijk hiervoor in Google Analytics bij de zoekwoorden. Na het instellen van minimaal 1 doel heb je namelijk naast het tabblad ‘Sitegebruik’ ook nog een tabblad ‘Doelset 1’. Als je dit tabblad aanklikt kan je nakijken welke zoekwoorden voor een doelconversie hebben gezorgd.

Tip:
Zo kan je ook doelconversies bekijken voor ‘Verwijzende websites’ en bijvoorbeeld voor ‘Campagnes’.

De funnel
Bestaat jouw bestelformulier in jouw webshop uit meerdere stappen? Dan is het erg belangrijk om bij te houden hoe mensen door de stappen heen klikken. Haken ze af of gaan ze juist door? En als ze afhaken, dan wil je graag weten of er een stap is in het bestelproces waar verhoudingsgewijs meer mensen afhaken. Dat geeft jou namelijk de mogelijkheid om juist die stap te verbeteren qua conversie.

Om de stappen, het aantal bezoekers en het aantal ‘afhakers’ bij te houden en inzichtelijk te maken kan je je conversie-meting uitbreiden met een ‘Doeltrechter’. Maak een doel aan zoals bij het vorige punt beschreven, echter onderaan de pagina kan je nu ook informatie bij  ‘Doeltrechter’ invullen.

Heeft jouw bestelproces 4 stappen? Dan vul je stap 4 is als doel en de stappen 1 tot en met 3 bij de ‘Doeltrechter’.

Je kan de trechter in Google Analytics bekijken via de ‘Trechterweergave’ in de categorie ‘Doelen’.

Tip:
Gebruik duidelijke beschrijvende namen voor iedere stap in de doeltrechter. In plaats van de naam ‘Stap 2’ kan je bijvoorbeeld ‘Keuze betaalwijze’ opgeven als naam. Dat is veel duidelijker wanneer je naar je trechterweergave gaat kijken.

Zoekopdrachten op de website zelf
Met name websites met veel producten en/of informatie hebben een zoekmachine op hun website staan. Erg handig voor de gebruikers, maar zeker ook voor de websitebeheerders. Althans, ervan uitgaande dat er ook gemeten wordt waarnaar men zoekt. Als je kan zien waarop gezocht wordt, dan weet je namelijk nog beter waar behoefte aan is qua producten en/of informatie. En als je weet waar behoefte aan is dan kan je dit prominenter op de website plaatsen dan wel als product en/of informatie aanbieden.

Om de zoekresultaten op je website bij te houden via Google Analytics klik je linksboven op de ‘Analytics instellingen’ en kies je voor ‘Bewerken’ van het website profiel van jouw website. De optie ‘Zoekopdrachten op de site wel bijhouden’ kan je aanklikken nadat je op de link ‘Bewerken’ hebt geklikt. Je komt dan namelijk op de pagina ‘Profielgegevens bewerken’.  Je krijgt een extra invoerveld te zien waarin je de queryparameter moet opgeven. De queryparameter is het stukje in de URL waarin de waarde van de zoekopdracht staat, bijvoorbeeld ‘q’ in ‘http://www.voorbeeld.nl/zoekresultaat.php?q=ikzoekinformatie’.

Tip:
Voor zoekwoorden waar geen resultaat voor is gevonden kan je de toevoeging “no-result: “ plaatsen. Zo kan je binnen Analytics relatief eenvoudig eruit filteren waar wel op gezocht wordt, maar waarvoor geen resultaten zijn gevonden.

Pagina’s die niet (meer) bestaan meten
Je wilt als website eigenaar een betrouwbare website leveren. Maar door wijzigingen binnen de website kan het altijd voorkomen dat bepaalde pagina’s niet meer beschikbaar zijn. De bezoeker (en de zoekmachine) krijgen dan een ‘404 Not Found’ pagina te zien en als website eigenaar is het verstandig deze pagina’s te meten via Analytics. Zorg er voor dat ook de 404-pagina een Google Analytics code heeft.

Tip:
Je kan de ‘404 Not Found’ pagina’s ook een specifieke (dynamische) titel geven, zodat in de statistieken inzichtelijk wordt welke informatie is opgevraagd en dus niet meer beschikbaar is.

Externe campagnes inzichtelijk maken
Naast het website bezoek vanuit een zoekmachine of een externe website is er nog veel meer te meten via Google Analytics. Bijvoorbeeld het bezoek vanuit een emailing. Google Analytics heeft hiervoor een aantal handige URL parameters beschikbaar die aan de landingspagina URL ‘geplakt’ kunnen worden. Door de extra informatie in de link mee te geven weet Google Analytics exact dat een bezoeker bijvoorbeeld gemeten moet worden als een bezoeker vanuit een campagne ‘Nieuwsbrief’.

Voor het opbouwen van de juiste links, voor bijvoorbeeld in de nieuwsbrief, heeft Google een tool beschikbaar: de Google Analytics URL maker.

Weet jij naast bovenstaande tips nog een handigheid in Google Analytics? Laat het ons weten via onderstaande comments.

Geef een reactie