Mens&gezondheid

Agressie in de zorg: hoe ga je hiermee om?

Agressie in de zorg: hoe ga je hiermee om?

Zorgmedewerkers genieten van zeer dankbaar werk. De dagen zijn veelal gevuld met mooie moment waarop je echt iets voor een cliënt of patiënt hebt kunnen betekenen. Dat was dan ook je drijfveer om dit werk te kunnen doen. Helaas zien we ook dat het werk soms mindere kanten heeft. Agressie in de zorg is daar één van. Soms bewuste agressie, maar in veel gevallen ook onbewust. Bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg of bij mensen met zware mentale klachten. Zij zijn niet agressief bij volle bewustzijn, maar kunnen zo wel reageren in bepaalde situaties. Dit is iets waar je op berekend moet zijn. 

Toch maakt dit het werk wel erg lastig. Want hoe ga je met dergelijke situaties om? Hoe hou je jezelf veilig en hoe blijf je mentaal sterk genoeg om dit soort situaties de baas te blijven? 

Volg een weerbaarheidstraining 

Reageren op agressie is heel lastig. Zeker wanneer je ook nog eens probeert om de relatie met je cliënt te waarborgen. Het is belangrijk dat je weet wat er mogelijk is om de agressie de baas te blijven, zonder dat je hier zelf de gevolgen van ervaart. Een goede reactie is goud waard. Een weerbaarheidstraining voor de zorg is dan ook absoluut een aanrader. Gedurende deze training doe je nieuwe vaardigheden op om de situatie de baas te blijven en zo ook betere zorg te leveren. Deze kennis helpt bovendien ook om met meer vertrouwen deze situaties tegemoet te gaan. 

Kaart het probleem aan op het werk 

Agressie in de zorg wordt in de meeste gevallen nog altijd niet goed aangepakt. Ook doordat er te weinig kennis over wordt opgedaan. Er wordt ook weinig over gesproken. En dat terwijl het in de meeste zorgsituaties regelmatig voorkomt. Een gemiste kans dus. Hoe meer mensen er het hoofd over buigen, hoe groter de kans dat er oplossingen bedacht kunnen worden. Daarom is het belangrijk om zelf het probleem aan te kaarten bij je werkgever en collega’s. Bespreek wat er nu al actief aan het probleem wordt gedaan, welk protocol er wordt gehanteerd en welke mogelijke trainingen er worden aangeboden. Daar heb jij niet alleen iets aan, maar ook je collega’s. Durf dit probleem echt te bespreken.

Je zou eventueel ook het gesprek kunnen aangaan met een zorgbemiddelingsbureau. Hier zijn diverse experts te vinden uit de zorg. Zij kunnen wellicht ook meer vertellen over hun aanpak met agressie op het werk. 

Achterhaal wat de reden is achter het gedrag 

Besef goed dat de meeste patiënten die agressie vertonen dit eigenlijk helemaal niet zo bedoelen. Vaak voelen ze zich niet gehoord of begrepen. Probeer daarom vooral zelf niet te agressief te reageren op de situatie. Blijf kalm en leg uit wat je ziet en waarom je denkt dat de ander zo reageert. Hierdoor zal de ander zich beter gehoord voelen en meestal ook weer sneller tot rust komen. 

Geef een reactie